Saturday 15 February 2014

Jumper Pada Motherboard



Jumper
Jumper Pada Motherboard

Jumper Memory / RAM
Jumper ini biasanya terdapat pada Motherboard yang mempunyai kemudahan 2 jenis slot memory, misalnya Motherboard yang mempunyai slot memory SDRAM dan DDR1, atau DDR1 dengan DDR2, maka untuk memilih salah satu slot diperlukan setting jumper memory.


Jumper USB Power
Jumper ini ada di hampir semua Motherboard yang mempunyai USB Socket. Pelompat ini terdiri dari 3 kaki / pin. Bila tidak dipasang, maka USB anda tidak akan berfungsi. Bila di pasang pada salah satu kaki, misalnya pin 1 dengan pin 2 atau pin 2 dengan pin 3, maka akan mempunyai kesan yang berbeza. 



Jumper Audio
Jumper audio merupakan jumper yang digunakan untuk mengaktifkan audio. Jumper ini biasanya terdiri dari 10 pin berjejer dengan pin nombor 8 kosong. Bila anda mengaktifkan Audio di depan Casing, maka automatik, soket Audio di casing telah mengaktifkan pelompat Audio ini.


Jumper VGA
Jumper ini biasanya terdapat pada Motherboard yang menyediakan VGA onboard beserta slot VGA sebagai tambahan. Jumper ini  biasanya terdiri dari 3 kaki / pin yang digunakan untuk memilih apakah yang digunakan VGA onboard nya atau slot VGA.


Jumper Clear CMOS
Jumper CMOS selalunya terletak berdekatan dengan bateri CMOS. Terdapat 3 pin, fungsinya ialah untuk menyimpan dan reset semula CMOS kepada seting yang asal. Biasanya pada pin 1 dan 2 apabila disambungkan kepada CMOS Jumper ia akan akan menyimpan apa-apa tetapan yang telah ditukar pada CMOS / BIOS. Bila kita mengubah kedudukan jumper pada pin 2 dan 3, akan menetapkan semula tetapan bios kepada tetapan asal (default setting).



No comments:

Post a Comment